Sweet home Alabam.. Förlåt, jag menar förstås Uttran

Okej, så vara man äntligen hemma igen. Lillebror sitter och sjunger någon egenpåhittad sång medan han bygger lego, mamma går runt och tjatar på lillasyster att hon ska ta upp sina kläder, pappa snarkar på soffan och jag sitter och knapprar på datorn, efter många om och men.

Resan till Thailand gick utmärkt, vi mellanlandade i Bankok och bytte därefter flyg till Phuket. Allt flöt på som det skulle och ingen kände någon som helst stress, man gick runt lite på flygplatsen och höll på att dö i värmen eftersom man inte hade bytt om till shorts än utan gick runt i jeans och kofta medan svetten rann ner över ryggen.. mysigt (;

Vistelsen var inte helt fel den heller
, när vi kom till hotellet var det dock något lite problem med bokningen av rummen. Du förstår, först var det tänkt att vi skulle åka den sjunde och stanna till den tjugoandra. Men sen ångrade sig mamma och ville att vi skulle åka tidigare, så vi bytte resdatum till tredje december. Problemet var nu bara att vi skulle ändra rummen så att vi kunde ha dom från den tredje och slippa leta nytt hotell som vi skulle bo på under fyra dagar, men det gick inte av någon kontsig anledning. Därför bokade mamma två nya dubbelrum som vi hade i fyra dagar, från den tredje till den sjunde, sen skulle vi byta till de rum vi hade bokat från början. Krångel krångel, som vanligt hos en nästan helt vanlig Svenssonfamilj.

Men i alla fall, sen låg vi i tre veckor vid poolen, på stranden, vandrade i djungel, red på elefanter, snorklade i kristallklart vatten där man kunde se varenda fisk ifrån nemofilmen, åkte båtturer till olika stränder som t.ex. Freedom Beach där man kunde mata fiskar med banan (Men det var inte någon bra idé att simma in i fiskstimmet medan någon matade fiskarna och tro att man kunde snorkla där, då blev man biten på diverse kroppsdelar), shoppade ute på marknader och prutade hos atuförsäljare. Allt var frid och fröjd, sen kom hemresan.

Vi skulle åka hem på kvällen så vi låg hela dagen vid poolen. Eller i alla fall var det tänkt att vi skulle göra det. Jag, mamma och systeryster stekte de sista timmarna så mycket vi hann, eller okej, jag och isa stekte. Mamma var upptagen på annat håll, Pappas pass hade nämligen försvunnit spårlöst från rummet! :O Detta skapade BIG DRAMA - stämning hos familjen eftersom detta nu betydde att pappa var helt fast i Thailand!

Som tur var har vi en underbar människa i vår släkt vid namn Majron. Majron är flygvärdinna och vet det mesta om såna där nödväniga resestuffs. Mamma smsade superkvinnan och frågade hur vi skulle göra, superkvinnan var inte sen med att svara att vi skulle gå till generalkonsulatet (ett stort hus där man kunde göra ett nytt, provisoriskt pass) och få hjälp där, men först skulle vi till polisstationen och anmäla att passet var försvunnet. Krångel krångel, som vanligt. Pappa flög iväg på en moped och fixade och trixade (med hjälp av en svensk restaurangägare som vi snackade mycket med) hela förmiddagen och en bra bit in på eftermiddagen och vips kom han tillbaka med ett rosa engångspass! Men tror du att krånglet slutade här? Hallå, vi pratar om min familj.. -,-

Vi satte oss i en minibuss till flygplatsen klockan halv fem, men vi hade en sån pratsam och långsam chaufför att vi kom fram en timme senare. Visserligen gjorde inte det något, men vad som hände sen var lite jobbigare.
När vi kom till incheckningen i Phuket fick vi en väldigt långsam kvinna vid disken. Hon knappade på sin dator och kollade på passen i en evighet innan hon tillslut släppte iväg oss, efter att ha sagt att vi skulle checka in ännu en gång i Bankok och krävt en avgift på 3500 bath. Nu var det bara några få minuter kvar innan flyget skulle gå och vi skyndade igenom flygplatsen. Vi kom tio minuter försent och planet stod och väntade på oss som tur var, men planet var fullt av arga passagerare som kollade snett på oss.. pinsamt.

Väl i Bankok föt allt på förvånansvärt bra! :o Vi satte oss på planet som skulle ta oss till Danmark. Turen skulle ta tio (!) timmar.. tur att det fanns en sån där tv fullmatad med filmer man kunde välja mellan. Jag tittade på "Ratatouille" och "Stardust", jag vet att de låter som riktiga barnfilmer men Stardust var förvånansvärt bra gjord med Michelle Phiffer (Osäker på stavningen) som värsta elaka häxan och en skiiiiiiiitsnygg kille i huvudrollen. Han skulle jag gärna kunna tänka mig att bo granne med.. I alla fall, Ratatouille var också över mina förväntningar. Jag lovar att filmen var grymt rolig! Jag erkänner, jag gillar det där animerade, när det handlar om en liten råtta som har en lika stor aptit och passion för mat som jag har är jag fast. Det är okej att skratta åt mig nu.
Jag försökte verkligen att sova under flygresan, verkligen försökte! Jag kröp upp i fosterställning i stolen och lutade sätet så långt bak jag kunde, blundade och räknade får men ingenting fungerade när man satt lika bekvämt som.. jag kommer inte på något som är obekvämt just nu, men det var i alla fall inte skönt. Till slut fällde jag ner min snarkande systers bord och la upp benen på det, så satt jag och sov hela resan hem. Nästan, jag sov i alla fall två timmar.

När vi kom till Danmark hade vi inte mycket tid kvar alls innan flyget till Sverige gick, så vi skyndade oss bort till säkerhetskontrollen och trodde att allt var frid och fröjd, tills vi blev stoppade för att ha ett handbagage vi egentligen skulle checkat in.. Jag var väldigt förvirrad må du tro, men vi hade tydligen några flaskor vi skulle checka in och en alldeles för tung bag, så det var bara till att vandra runt på Köpenhamns flygplats och checka in den blåa bagen för att sen gå till en ny säkerhetskontroll där dom slet upp en av mina paket för att dom trodde det var knark i det, men det var det INTE. Sur och irreterad gick familjen in på planet och landade äntligen en timme senare i ett frostigt Sverige.

Nu sitter jag här och håller på att somna, ligger sex timmar före det svenska dygnet så i mitt fall är det kväll nu.
Men vi hörs senare, lovar att vara mer aktiv nu, har varit lite inaktiv under semestern, men nu är det andra bullar som gäller!


Puss puss
Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0