Nej jag är inte gravid,

Men jag tycker frågan är värd att ta upp. Om någon du kände, oavsett ålder, blev gravid. Hur skulle du reagera? Och vad skulle du ge för råd? Skulle du stötta personen om hon valde att inte göra abort även om hon var väldigt ung, eller skulle du utesluta henne? Det är i alla fall värt att fundera på. Det finns unga kvinnor som väljer att inte göra abort och får lida för sitt beslut. De ser folk de älskar och litade på vika undan och de ser hur omgivningen reagerar på en tonårsmamma. Det finns äldre kvinnor som blir gravida och väljer att göra abort, är det rätt eller fel? Har man rätt att frånta någons rätt att leva, eller är man tvungen att älska och behålla barnet? Jag är kluven. Jag skulle självklart stötta henne i vilket val hon än beslutade, men jag har ingen aning om hur jag själv tänkt om det hade hänt mig.

Kommentarer
Postat av: robert

Det är svårt.. En tjej i min klass fick barn i halva nian, hon behöll det. Men allting blir ju mycket svårare, man kan ju inte gå i skolan som vanligt, man har ju inte samma ekonomiska situaton som om man är äldre, har jobb och det. Allting är ju mycket mer osäkert, Hur ofta är det att ett par som blev ihop när de var 15-18 lever tillsammans resten av livet? Jag vet inte många.. En på sin höjd.. Så jag tror att risken att man får ta hand om barnet själv är rätt stor, om man inte har tur, och man är säker i sitt förhållande..
Enligt mig så "förstör" man lite av livet, eller förstör är nog fel ord, men man stänger ju en del dörrar... Rätt mycket som hör tonåren till blir ju rätt omoraliskt att göra iom. att man ansvarar för en unge, ett annat liv.. Att studera ordentligt, och få den kompetens man vill ha, kan ju även det bli kämpigt, när man måste ta hand om sitt barn..
Så mitt råd skulle vara att tänka över det rätt rejält, och inte bara tänka på alla negativa saker som jag har radat upp här nu, är rätt säker på att det finns minst lika många saker som är positiva.. Prata med nån som har varit i samma situation..

Btw, den som skriver längra svar än mig får en kaka ;)

2008-03-04 @ 19:26:27
Postat av: Alexaaaandra

jag skulle absolut stötta min kompis till 100%, vilket val hon än skulle göra :)
älskar dig

2008-03-05 @ 13:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0