Fildelning

Asså vad är grejen med att göra så stor grej av fildelning? Jag förstår artisterna, för det är inte respektfullt att ladda ned deras låtar hur som helst. Då kan man lika gärna tatta från en sjuksköterskas lön. Det är deras inkomst, det är så här de tjänar pengar. Laddar vi ned deras musik hursomhelst och sprider den vidare kommer deras konsert biljetter stiga till höjden, ingen kommer ha råd att köpa biljetterna, artisterna blir fattigare och snart har de inte råd att fortsätta sprida sin musik. För att vi tagit ifrån dem deras inkomst.

Gamla artister som är döda däremot, som Kurt Cobain (Nirvana), John Lennon, Johnny Cash osv, Där kan det vara okej att ladda ned. Dessa artister lever inte längre. Vart går pengarna då? Hade jag varit artist, blivit sjukt känd och sedan dött i en olycka eller tagit livet av mig pga depression och drogmissbruk; då hade inte jag velat att min feta manager eller mina småsyskon skulle fortsätta få in en massa stålar. Det är jag som tjänade ihop pengarna, när jag dör försvinner min inkomst.

Så, summa summarum: Det är inte okej att ladda ned hårt knegande musikers och artisters livsverk, men de artister som inte lever längre kan man gott ladda ned.

Puss Puss

Kommentarer
Postat av: inc

så alla små artister som inte skulle existerat annars? typ 80% av det man lyssnar på, det skulle inte ens vara tillgängligt annars. så sorry. btw artisten själv tjänar ca 1,50 per såld skiva, knappt det. vilket innebär att det bara är dom stora mainstreem banden som då tjänar pengar på skivor. och dom tar ändå ut galna priser på sina konsertbiljetter. jag förstår hur du tänker och för tre år sedan tyckte jag att nerladdning var en dödssynd.

2009-02-23 @ 14:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0