Söndagsfika

Idag har vi fika här hemma. Det är soligt väder, vi har spelat kubb (familjen Andersson/Forsbom vs. The Svenssons) och ätit tårta. Druckit kaffe. Ätit kakor. Pratat och skrattat och myst. Det är helt enkelt en fin dag idag!

Får se vad som sker senare ikväll. Funderar på att ta en promenix med Julianna och Isabelle. :)

En riktigt mysig helg!

Efter skolan igår åkte jag, Clara, Jenny, Incofinco och Blondie ut till Claras landställe. Det var så sjukt mysigt! Incofinco och blondie hoppade i vattnet med kläderna på det första de gjorde, Clara sprang efter meed kameran i högsta hugg medan jag och Jenny stod och tantade oss med att byta om till bikini först. Efter ett iskallt dopp (hundra år senare.. "badkruka") så satte vi oss på bryggan och chillade och snackade i kvällssolen. Ingen hade någon tanke på att titta på mobilerna, vilket inte var så bra eftersom stackars Vic fick vänta i en halvtimme innan han fick kontakt med oss via mobilen.

Hursomhelst, kvällen i korthet kan beskrivas så här:

Bad
SKRATT
trasig hängmatta <- victors fel
sovtime

Det var otroligt vackert på Claras landställe Dalarö. Och idag höll jag, vic och jenny på att dö.
Så här gick det till:

Victor jag och Jenny fick för  oss att ro ut lite med en eka imorse. Sagt och gjort satte vi oss i ekan alla tre och började ro med en för liten åra och en stor erfaren åra. Vi siktade in oss på en liten udde.
Efter trehundra meter höga vågor som sköljde över stackars Jenny nådde vi till sist vårt mål, ungefär. Det visade sig vara en boplats för hundrafemtiotusen farliga fåglar med bajsammunition och vi ville inte störa så vi rodde tillbaka. Nu vill Jenny ro istället för Victor. De bytte plats snyggt och smidigt och när vi är på väg tillbaka som bäst (vi snackar om att det är en BRA bit ifrån bryggan nu, typ två kilometer...) så kommer Ornö färjan och en kraftfull motorbåt åt varsitt håll rakt emot oss. Alla tre får panik i båten och skriker av skratt blandat med fasa och skräck. Vi tror seriöst att vi kommer dö närsomhelst. Antingen av att vi blir påkörda av färjan/motorbåten, eller att vågorna från båda hållen dränker båten.

Som tur var klarade vi oss undan döden och lyckades ta oss in till land igen. Men det var en upplevelse.Minst sagt.

Emelie

JAG ÄR SÅ SJUKT TAGGAD JUST NU!!!!!!!

JAG HAR FÅTT SPOTIFY! SÅ SJUKT GLAD ATT DET INTE GÅR ATT BESKRIVA! TACK PETTER SANDHAMMAR! TACK FRIDA WALLMAN FÖR ATT DU BERÄTTADE ATT PETTER KUNDE BJUDA IN MIG! TACK SPOTIFY FÖR ATT DU FINNS!

Men jag har en liten fråga till The Beatles:
Varför kan inte ni ge lite rättigheter till Spotify att lägga upp er musik där? The world loves you, love us back.

PUSSPUSS
ÖVERTAGGAD EMELIE

Idag var en trevlig dag

Det regnade tydligen ute idag. Men det regnade inne i skolan också. Fast inte från himlen, utan från min och Jennys vattenpistoler som vi sparng runt med i skolan. Jag sprutade på alla. Men vattenpistolen alltså. Men! Sen fick uttrycket "smaka på sin egen medicin" sin fulla mening när Sofie Cousu i estetklassen sprutade ner mig (med vattenpistolen) bara för att jag sköt några få strålar vatten på henne. Det är inte schysst att tömma sin vattenpistol på en stackare vars ammunition försvann efter tre sekunder. Inte okej. :(

Hursomhelst, imorgon ska jag, Jennypenny, Vic, Inc och Blondie ut tillsammans med Claris till hennes landställe och mysa. Det blir middag, bastning och övernattning för fulla muggar! Det ska dessutom bli fint väder så jag tror det kommer bli mycket mysigt ute på Dalarö dit vi ska! :D

Som grädde på moset har vi sovmorgon till 12.00 och endast EN lektion imorgon, tyvärr är den lektionen ett nationellt prov i matte. Omkrets av ett klot och volymen i ett rätblock, vem bryr sig om det egentligen i riktiga livet??

Emelie

Ingrid tyckte jag var dålig på att uppdatera

Uppdatering har skett.

HAHA! The things you do..

Jag har bestämt mig för att utveckla mitt kollektivåkande lite.. Imorgon ska jag åka buss hela vägen till skolan..i en timme och elva minuter. Men jag tror det kan bli nice ändå.. Kan ju alltid äta frukosten på bussen, right? ;)

Nej, nu ska jag dra mig tror jag allt. Är ganska trött.. Förlåt för det absolut genomtrista och helt ointressanta inlägget. Vem fan vill egentligen veta hur jag ska åka till skolan? :S

Jag <3 kollektivtrafiken..

Jag kom på det när jag gick till skolan.

På vägen upp från Rådmansgatan och förbi Observatorielunden slog det mig. Under de grönskande träden och bland soldyrkarna i gräset i värmen slog det mig. När jag hörde fåglarna kvittra och mopeder tjuta, då kom jag på det.

Nu är det sommar.

bildkälla: http://files.reseguiden.se/files/91/rg_938991_m600.jpg

Måndagskväll

Idag, den 25e maj 2009, är det exakt två år sedan min älskade morfar avled i leukemi. Han var den absolut finaste personen jag någonsin kände, och den bästa vän man kan önska sig. Alltid det bästa humöret, små tricks i bakfickan och nya bus och påhitt.

Jag minns speciellt de somrar vi spenderade uppe på Wästäng i Dalarna och de sena fiskekvällar vi hade ute på sjön där uppe från 17 till 3. Eller kanske minns jag ännu mer den gången han fick för sig att jag, han och isabelle skulle spela in en egen saga på kasettband och bland annat prasslade med plastpåsar och cellofan som fick låta som eld. Eller de otaliga kommentarerna som alltid var lika klockrena.

Hur som helst åkte jag ut till hans grav efter skolan och satte en pion i en vas bland alla andra tusen blommor. Sen satt jag där i ungefär en timme tills mamma kom. Det var skönt att bara sitta där, tänka och rensa huvudet från skitsnack och oroligheter och måsten, och sitta och tänka på ingenting och glada minnen. Jag ska åka ut dit oftare och bara vara..

Efter att ha hållt en tyst minut på klockslaget 17.32 exakt åkte jag och mamma iväg till en kinarestaurang på sveavägen och åt middag och pratade mycket. Det var skönt att umgås med mamma. Vi kom fram till mycket..

Nu sitter jag här i soffan och ska fortsätta plugga lite medan min ansiktsmask verkar. Den har redan stelnat och allt killas och är hårt i mitt ansikte! :)

Emelie

Vi är som fåglar du och jag

Jag är tamfågeln, beroende av uppmärksamhet. Du är den vilda fågeln beroende av din frihet.

Växjö invaderades av Svensson

Evedals vandrarhem invaderades fredagen den 22a maj mellan klockan 17 - 19 av Svenssons överallt. På övervåníngen, mellanvåningen och nedervåningen. Överallt fanns vi. Vi tog upp väldigt många av rummen.. extremt många. I sällskapsrummet utanför mitt och Isabelles rum satt vi sedan, hälften av oss iaf, och tittade på Talang 2009. Men låt mig börja från början:

Klockan 8.00 vaknade min syster av ja må hon leva - sången, tretton paket, varm choklad och ostmackor samt en stor bukett blommor av fyra yrvakna familjemedlemmar. Hon blev glatt överraskad tror jag, med tanke på att vi kvällen innan lurat henne att det inte skulle bli några presenter utan möjligtvis lite frukost på sängen. Efter presentöppning och småprat packade vi ihop oss och klockan 10.23 satt vi alla + tillökning av mormor i bilen och körde ifrån huset i Uttran. Jag kände mig ungefär som i "Vi hade i alla fall tur med vädret" eftersom jag var lagom irriterad på mina hörlurar som nu gett upp. De har helt plötsligt slutat fungera. TRÅKIGT! :( Som tur var fick jag låna padres lurar under resan.

13.00 ungefär gjorde vi första stoppet vid Nyköpingsbro där vi åt lunch. Raggmunk med lingonsylt! :D Vår kock såg ut ungefär som Scarface och var ASCOOL! Efter lite mat i magen begav vi oss ut mot vägen igen och vår långa resa mot Växjö fortsatte.

Runt 15/15.30 tiden stannade vi för att tanka och jag sprang ned till en lanthandel/café för att gå på toaletten. När jag kom tillbaka fick jag lite smått panik. Bilen var borta! "Vad fan är det här nu då?! HAR DOM ÅKT UTAN MIG?!!!" tänkte jag förtvivlat. Jag tog upp telefonen och ringde en signal till Padre medan jag gick ett par meter och fick syn på bilen igen. De hade bara flyttat på sig lite för att ge plats åt andra som skulle tanka. Panik i onödan.

Vid femtiden kom vi till Evedals Vandrarhem där folk från Dalarna och Stockholm hade gjort sig hemmastadda. Vi åt på en thairestaurang i närheten och sen på kvällen såg vi på Talang. Mycket mysigt!

Lördag

Klockan 07.30 gick jag och Isabelle upp. Yrvakna klädde vi på oss och gick ned till gästköket där familjen samlades och åt frukost. En timma senare gick vi ut till en stor buss som vi kom att spendera resten av dagen på. Vi besökte lite ställen som hade anknytning till Vilhelm Moberg (har typ skrivit en bok som heter Utvandrarna som Kristina från Duvemåla baseras på, tydligen en av Sveriges största författare så jag skämdes lite när jag inte visste vem han var..) och morfars gamla barndomshem.

Jag ställde till trubbel och var omständig när vi skulle äta lunch, fast det var inte meningen.. Det bjöds på Kyckling och ris och jag äter ju inte kyckling så jag berättade det för Ulf som var ansvarig, Han bannade mig lite och sa att jag skulle sagt ngt innan (vilket jag trodde vi hade) så jag tänkte att jag kunde äta sallad och ris. Men så blev jag överraskad när mattanten helt plötsligt kom ut i matsalen och frågade vem som var vegetarian. Lite halvt blygt gick jag fram och så fick jag en tallrik med falafel i handen. :D

När vi kom till morfars första barndomshem, Haga som brann ned för flera år sen, så gick alla på skattjakt på tomten. Vi skulle leta efter ett träben som morfars mamma hade. Det såg lite kul ut med hela tjocka släkten som gick runt och letade i gräset och under granar. Till sist hittade mammas kusin Lena en protes under en gran, i stål. Myten om träbenet var falsk, det var en stålprotes. Hon lät barnen få äran för det och senare på kvällen fick de pris för fyndet.

På kvällen samlades nämligen alla hemma hos Anders, madres kusin, och åt italiensk buffé och myste. Allan skämtade som vanligt med alla, Isa och Julianna (syssling) satt och tittade på Robinson och jag snodde i princip mina sysslingar Anne och Evas barn Thami och Elise. Världens sötaste bebisar!

Tidigt imorse gick vi upp och klockan 10 var vi ute på vägen igen. Vi åkte vilse, såklart, och hamnade i skogen ungefär. Till sist kom vi rätt och nu är vi äntligen hemma!

Puss puss

Långhelg

Just nu sitter jag hemma hos Dennis, han tecknar. Det blir sjukt snyggt, han är duktig :)

Anyway, Långhelg väntar och på Fredag fyller inte bara min söta lillesyster femton år, utan vi åker också ned till Växjö på släktresa. Vi ska bo på ett mysigt litet vandrarhem och resa runt i morfars gamla fotspår, där han växte upp.
Det kommer säkert bli extremt roligt och mysigt, men jag kommer behöva ta med mig en massa böcker och plugga ungefär hela resan. Historia, matte, internationell ekonomi.. nåväl.

Ikväll ska jag och Dennis bara chilla här hos honom. Äta middag och hyra film och så :) Just nu är det Two and a half men på tv. Sjukt roligt! :)

Hörs senare

Tisdagen den nittonde maj

Idag har jag och Dennis varit tillsammans i fyra månader exakt!

Nu ska jag inte skriva en liten fjortistext om hur fin han är, utan han vet själv att jag tycker han är världens finaste. :)

B right on Monday

Okej, så detta var hur s1a + några estetiska fjantar spenderade måndagen, den första dagen, i Brighton, England.

08.00 Anna och Emelie vaknade. Likt zombies gick vi ned och åt vår första engelska frukost hos familjen Ashby. Två toast med chocolate spread och kaffe. Annabanana åt toast med apelsinmarmelad. Hennes nya passion.

08.45 Anna och Emelie och Två tredjedelar av familjen Ahsby korsar stora vägen på g till Loxdale och skoltimmarna.

09.00 skolan började på Loxdale center. Det var nice, helt okej faktiskt. Vi fick lära oss om British etiquette. Vett och etikett alltså :) Vi fick öva på varför det var så viktigt att säga please, thank you och sorry i varenda mening på engelska och varför det var oartigt att säga of course. (Det förutsatte att man tyckte personen var dum i huvudet)

11.00 gjorde vi något jag inte riktigt minns

12.20 LUNCH!

13.00 Samlades vi utanför skolan för att gå på stadsorientering i Brighton. Det var nice. Vi fick se North Lanes och South Lanes. Mysiga små gator fulla med trevliga små butiker. Sedan begav vi oss ner till piren. Den var underbar. Och då överdriver jag inte någonstans. Piren var fantastiskt vacker.

18.00 Första middagen hos familjen Ashby. Typ sjukt gott! Fiskpinnar och ärtröreliknande, faktiskt extremt gott!

19.30 Emelie och Anna blev nästintill överkörda på väg upp till skolan för quiz evening. VÄNSTERHÖGERVÄNSTER VAR DET JA!

Over and out for day one. Jag avslutar med denna fantastiska låt med VV Brown.

Home again

Jag har kommit på mig själv med att använda engelska ord istället för svenska ibland nu, i alla fall denna kväll. Biverkning från Brightonresa. Men, jag orkar inte skriva ned hela min resa just nu utan gör det imorgon och under veckan. Mycket har hänt nämligen, tro mig. En sak jag kan säga just nu:

Jag vill åka tillbaka till Brighton. Jag bosätta mig i Brighton. Jag vill bo hos familjen Ashby igen. Jag saknar england redan.

Five min later:

Jag vill även tillägga att jag har världens sötaste pojkvän, även om han var jättetråkig på flyget hem och bara läste, plus att jag har världen underbaraste vänner. De är fantastiska.

Lite suck up från min sida för idag bara :) <3

Live from England

It's a bit rainy, but it's fantastic!

Familjen jag och anna bor hos ar underbar, speciellt 16aringen Melody som ar sjukt cool! :D
Vi har shoppat pa superbilliga primark och jag ska fota och filma tills jag storknar. Saknar inte Sverige alls. Vill bo i brighton vid piren och ata glass och se ut mot den nedbranda gamla piren.. det ar sjukt vackert har. Alska Brighton or die trying.

BRIGHTON!

Okej, nu kommer jag vara i Brighton från 10/5 2009 - 17/5 2009

Ring inte, smsa inte
Det kostar pengar,

PUSS PUSS
Emelie i farten, sjukt stressad. dubbeltolkning fritt val.

B r i g h t o n

I övermorgon smäller det. I like it, I like it a lot!

Med mig följer digitalkamera och videokamera för att dokumentera min underbara vistelse. Det här kommer bli awesome.

Godmorgon världen

JAG ÅKER TILL BRIGHTON SNART! Med mig drar jag min underbara klass, en hel hög med fantastiska människor. Men det som kommer göra resan fulländad är följande:

- Jag SKA nattbada/bara bada i engelska kanalen. Inc var på. Sådeså.
- Japansk wok vid piren (tips från fröken Sonja Arfoui)
- Ska bo med världens bästa Annabanana! (Vi ska dela garderob, för hon har finare kläder än mig.)
- Brighton festivalen?
- Jag behöver inte, till skillnad från exempelvis Frida och Victor, vara utan min fina pojkvän. (Det är bra att gå i samma klass känner jag)
- Shopping i L to the O to the N to the D to the O to the N!!!
- En vecka med fantastiska människor som Frida, Sophie, Dennis, Anna, Ingrid, Bella osv kan inte bli fel. Eller hur?

JAG LÄNGTAAAAR!!!!!
Åker på Söndag. Please do not call me while I'm gone. Ni får ringa och smsa söndagen den 17e efter klockan 22.00.

Nu ska jag göra klart en läslogg, efter det skall jag packa min väska eftersom jag icke haver tid till detta vid något senare tillfälle!

Emelie

Tre dagar med kort beskrivning.

Usch. Jag har pizzaansikte idag. Blåsor i munnen idag. Det regnar idag. Vi är en gitarrist kort idag. Det var helt onödigt att gå till skolan idag. Jag har inte gjort någon nytta idag.

Imorgon är det matteprov. Imorgon är det onsdag. Imorgon kommer det säkert regna igen.

På söndag ska vi repa på morgonen. På söndag kommer jag vara sjukt glad och framåt hela dagen. På söndag åker jag till Brighton.

Hur utalar ni bearnaisesås?

Dennis, Anna och typ nästintill alla mobbar mig för att jag säger bearnaisesås fast uttalar det beanésås. Enligt dem ska man tydligen uttala det beanäääsås.

Hur säger ni?

God eftermiddag mina kära läsare

Jag ber om ursäkt för att jag inte har skrivit på tre dagar. Hursomhelst, min helg har varit awesome!

Torsdag - Valborgsmässoafton
Dennis bjöd på middag på Burger King och därefter fika. Det var väldigt mysigt och jag är kär i BK:s fiskburgare. Efter vi hade ätit oss mätta och blivit överraskade över hur mycket en kopp kaffe kostade på ett fik i närheten (70 spänn för två kaffe och en bulle? Skylten utanför sa att kaffet kostade 10 spänn, och bullen 20...) så åkte vi till Täby hem till Annabananas kompis Carro som hade middag. Vi chillade där ett tag och åt jordgubbar innan Annabanana och Mike drog med oss hem till Mikes kompis som hade fest. Det var på Djursholm. Det var min första Djursholms fest. Det var awesome. Ett sjukt stort hus, världens skönaste människor och jävligt bra musik. Som en bonus träffade vi på Siri & Co och det var jättetrevligt! :D Efter många timmar av skratt, dans och nya bekantskaper skulle jag och Dennis röra oss hemåt. Vi fick skjuts av Annabanana och Mikes taxi till en bussstation tre meter bort och sen var vi fast. Bussen hade slutat gå kl.23:54 och klockan var 02.08. Men, vi tyckte det var jättekul i alla fall. Mitt ute på Djursholm, utan någon som helst aning om hur man tog sig hem, väntade vi på att en buss skulle dyka upp. Vilket det gjorde en timma senare, vid en annan busshållsplats. :)

Fredag
Vi sov länge. Fram till klockan tre halv fyra på eftermiddagen. Men det var skönt. Sen gjorde vi grillspett och drog till Soph som hade grillkväll. Där var en massa folk, bla Sassa Brassa Mandelmassa, Annabanana och Mike, Vic och Regazzoni, Frida och Maks, Jenny, Alice och Petter, Moa och en massa fler. :) Framåt elva snåret drog dock alla utom jag, Dennis, Anna och Mike som satt kvar och snackade med Soph. Vi satt ute till två och hade askul, diskuterade allt mellan himmel och jord.

Lördag
Jag åkte hem och tvättade lite vilket var skönt. Sen åkte jag in till staden igen och träffade Annabanana, Mike och Frida och fikade på 60's. Efter det åkte jag och Frida hem till henne där vi åt chips och såg på en liten prinsessa! Sen somnade vi och på morgonen hade vi båda jätteäcklig andedräkt. Sourcream and pepper chips är inte fräscht efter tio timmar.

Idag ska jag plugga lite till. Har pluggat en del hittills.. blöö.