Växjö invaderades av Svensson

Evedals vandrarhem invaderades fredagen den 22a maj mellan klockan 17 - 19 av Svenssons överallt. På övervåníngen, mellanvåningen och nedervåningen. Överallt fanns vi. Vi tog upp väldigt många av rummen.. extremt många. I sällskapsrummet utanför mitt och Isabelles rum satt vi sedan, hälften av oss iaf, och tittade på Talang 2009. Men låt mig börja från början:

Klockan 8.00 vaknade min syster av ja må hon leva - sången, tretton paket, varm choklad och ostmackor samt en stor bukett blommor av fyra yrvakna familjemedlemmar. Hon blev glatt överraskad tror jag, med tanke på att vi kvällen innan lurat henne att det inte skulle bli några presenter utan möjligtvis lite frukost på sängen. Efter presentöppning och småprat packade vi ihop oss och klockan 10.23 satt vi alla + tillökning av mormor i bilen och körde ifrån huset i Uttran. Jag kände mig ungefär som i "Vi hade i alla fall tur med vädret" eftersom jag var lagom irriterad på mina hörlurar som nu gett upp. De har helt plötsligt slutat fungera. TRÅKIGT! :( Som tur var fick jag låna padres lurar under resan.

13.00 ungefär gjorde vi första stoppet vid Nyköpingsbro där vi åt lunch. Raggmunk med lingonsylt! :D Vår kock såg ut ungefär som Scarface och var ASCOOL! Efter lite mat i magen begav vi oss ut mot vägen igen och vår långa resa mot Växjö fortsatte.

Runt 15/15.30 tiden stannade vi för att tanka och jag sprang ned till en lanthandel/café för att gå på toaletten. När jag kom tillbaka fick jag lite smått panik. Bilen var borta! "Vad fan är det här nu då?! HAR DOM ÅKT UTAN MIG?!!!" tänkte jag förtvivlat. Jag tog upp telefonen och ringde en signal till Padre medan jag gick ett par meter och fick syn på bilen igen. De hade bara flyttat på sig lite för att ge plats åt andra som skulle tanka. Panik i onödan.

Vid femtiden kom vi till Evedals Vandrarhem där folk från Dalarna och Stockholm hade gjort sig hemmastadda. Vi åt på en thairestaurang i närheten och sen på kvällen såg vi på Talang. Mycket mysigt!

Lördag

Klockan 07.30 gick jag och Isabelle upp. Yrvakna klädde vi på oss och gick ned till gästköket där familjen samlades och åt frukost. En timma senare gick vi ut till en stor buss som vi kom att spendera resten av dagen på. Vi besökte lite ställen som hade anknytning till Vilhelm Moberg (har typ skrivit en bok som heter Utvandrarna som Kristina från Duvemåla baseras på, tydligen en av Sveriges största författare så jag skämdes lite när jag inte visste vem han var..) och morfars gamla barndomshem.

Jag ställde till trubbel och var omständig när vi skulle äta lunch, fast det var inte meningen.. Det bjöds på Kyckling och ris och jag äter ju inte kyckling så jag berättade det för Ulf som var ansvarig, Han bannade mig lite och sa att jag skulle sagt ngt innan (vilket jag trodde vi hade) så jag tänkte att jag kunde äta sallad och ris. Men så blev jag överraskad när mattanten helt plötsligt kom ut i matsalen och frågade vem som var vegetarian. Lite halvt blygt gick jag fram och så fick jag en tallrik med falafel i handen. :D

När vi kom till morfars första barndomshem, Haga som brann ned för flera år sen, så gick alla på skattjakt på tomten. Vi skulle leta efter ett träben som morfars mamma hade. Det såg lite kul ut med hela tjocka släkten som gick runt och letade i gräset och under granar. Till sist hittade mammas kusin Lena en protes under en gran, i stål. Myten om träbenet var falsk, det var en stålprotes. Hon lät barnen få äran för det och senare på kvällen fick de pris för fyndet.

På kvällen samlades nämligen alla hemma hos Anders, madres kusin, och åt italiensk buffé och myste. Allan skämtade som vanligt med alla, Isa och Julianna (syssling) satt och tittade på Robinson och jag snodde i princip mina sysslingar Anne och Evas barn Thami och Elise. Världens sötaste bebisar!

Tidigt imorse gick vi upp och klockan 10 var vi ute på vägen igen. Vi åkte vilse, såklart, och hamnade i skogen ungefär. Till sist kom vi rätt och nu är vi äntligen hemma!

Puss puss
Emelie

Kommentarer
Postat av: Anonym

hehe jag diggar protesjakten!

2009-05-25 @ 16:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0